תרבות ארגונית שטוחה, ולמה החברה הישראלית אימצה אותה?

27/10/2019

הבלוג נכתב על ידי

אורן שריג

אורן שריג

שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב facebook

בשנים האחרונות המונח תרבות ארגונית חוזר על עצמו רבות בשיח העסקי. על פי מחקר של דלוייט, כ 87% מהארגונים ציינו כי תרבות ארגונית ומעורבות העובדים מהווה את אחד האתגרים המובילים שלהם. מחקרים רבים התבצעו בנושא, והיום כבר ניתן להגיד כי תרבות ארגונית הינה גורם קריטי להצלחה של ארגונים. ליתר דיוק, חברות עם תרבות ארגונית חזקה חוו גידול של פי 4 בצמיחה בהכנסות. בנוסף, תרבות ארגונית חיובית תסייע לכם למתג ולשווק את עצמכם, למשוך טאלנטים, ולייצר ערך מוסף אל מול המתחרים שלכם. 

נשאלת השאלה, מה בעצם תרבות ארגונית חיובית כוללת? האם מדובר רק בהטבות שמספקת החברה כמו בירות חינם, חדר כושר, שולחנות פינג פונג וכדומה? אז זהו שלא. 

תרבות ארגונית הינה מערכת הערכים, ההתנהגויות והחזון המשותף התורמים לסביבת הארגון. תרבות חברה מרתקת ומהנה מושכת כישרונות, ומעודדת את העובדים להופיע במיטבם. 

איך זה פועל בישראל?

ישראל, שידועה בחיבתה העזה לחדשנות ומדע, נקראת בעיניי רבים ״אומת הסטארטאפ״ (Israel – the start up nation). התחרות בשוק הישראלי בתחום ההייטק בשיאה! אבל אל לנו לשכוח כי ככל שגדלה התחרות בשוק – כך גדלה בהתאמה גם התחרות על איתור והעסקה של העובדים המוכשרים ביותר בתחומם. ניתן לראות כי על מנת למשוך את המועמדים הטובים ביותר חברות רבות בישראל אימצו תרבות ארגונית שטוחה (Flat organization culture). 

בתרבות ארגונית שטוחה יש מעט מאוד (אם בכלל) היררכיה בין העובדים למנהלים. כמו כן יש פחות פיקוח שכן, המנהלים סומכים על הכישרונות והיכולות של הצוות. על פי מחקרים רבים שנעשו, תרבות ארגונית זו מעודדות מעורבות מוגברת של העובדים בתהליכי קבלת החלטות, מעלה את רמת האחריות של העובדים, משפרת את התיאום ורמות התקשורת בין העובדים, ומספקת לעובדים תחושה של סיפוק עצמי ומימוש. בנוסף, על ידי העלאת האחריות של כל עובד, הארגון יכול לסנן ולבטל את שכבות הניהול העודפות (הנקראות גם Middle Management) וכך בעצם להפחית את הוצאות הארגון. 

ככל שיותר חברות אימצו את התרבות הארגונית השטוחה, כך גם גברו הדרישות של העובדים והשאיפה להרגיש בעלי משמעות. ניתן להבין את המועמדים הישראלים אשר שואפים להרגיש מוערכים, ולקבל ממקום עבודתם את התנאים האופטימליים ביותר (ולא פחות ממה שמציעים בחברות אחרות). כך ניתן לראות שבשנים האחרונות התמקדות במשאב האנושי וטיפוחו היא מגמה בצמיחה. 

עם זאת, אחדים טוענים כי אחד החסרונות הבולטים של התרבות הארגונית השטוחה יבוא לידי ביטוי בגודל החברה – ככל שהחברה גדולה יותר התרבות הארגונית השטוחה תשפיע עליו לרעה. אז איך בעצם טענה זו באה לידי ביטוי בחברות גדולות בישראל, אם בכלל? 

הנה כמה טיפים לשמירה על תרבות ארגונית שטוחה גם בחברות וארגונים גדולים :

  • בניית צוותים – יסייע לעובדים להישאר מעורבים בתהליכי קבלת החלטות, להציע פתרונות לשיפור, ולהרגיש תחושת שייכות.

  • יצירת הגדרות תפקיד מסודרות אשר כוללות ציפיות, יעדים ומדדים – חשוב שהמנהלים ידעו להגדיר את תחומי האחריות של העובד בצורה ברורה וחדה. בנוסף, מומלץ מאוד לתאם ציפיות עם העובדים לא רק טרם העסקתם, אלא גם באופן שוטף.

  • יצירת הדרכות והשתלמויות לעובדים, למנהלים ולבכירים – העולם מתקדם ומתקדם ללא הפסקה. השתלמויות יסייעו להשאיר את העובדים והמנהלים מעודכנים בהתפתחויות אחרונות, לרכוש כלים נוספים, ידרבן אותם להיות אוטודידקטים, ולא פחות חשוב – יגרום להם להרגיש שמעריכים ומשקיעים בהם – הם אכן משאב חשוב. 
  • שקיפות מידע – ככל שהעובדים ידעו יותר על החברה, התפתחויות, עדכונים, שאיפות מטרות ויעדים , תחושת השייכות שלהם תגבר! אנו ממליצים להקדיש משאבים ליצירת לכידות ועדכוני מידע (למשל ניוזלטר לחברה, קבוצת פייסבוק, יצירת סרטוני תדמית פנימיים, וכו).

  • בניית תוכנית מנטורים – כך תאפשרו לעובדים ללמד אחד את השני ולהעביר את הידע שלהם הלאה. אבל יותר חשוב, להעניק תמיכה חברתית ונפשית אחד לשני ויצירת קשרים בתוך הארגון.

  • יצירת פרויקטים חברתיים של העובדים והדגשת אחריות תאגידית – תמיד מומלץ 🙂 

הבלוג נכתב בלשון זכר – אך פונה ל 2 המינים כאחד!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

עוד עשוי לעניין אתכם/ן ...

סגירת תפריט

בואו למצוא את העבודה הבאה שלכם